göteborgs sångdagar 12-14 oktober 2018
Förhandsbokning
fokus: kör
Helgen 12-14 oktober fördjupar vi oss i röstens funktion, rummets akustik, repertoar av kvinnliga tonsättare, vi lär oss hur vi sjunger på olika språk och om olika aspekter på röstuppvärmning. Fokus: kör. Och så sjunger vi förstås! Vi inleder Göteborgs Sångdagar 2018 med en konsert med norska vokalsextetten Nordic Voices. Förutom detta erbjuder helgen stora möjligheter till mingel, möten med kollegor och nätverkande.
Kursinnehåll
Röstlära – Hur fungerar sånginstrumentet?
Johan Sundberg, professor i musikakustik. Föreläsning. 4 h.
Alla tiders kvinnor – Vi möter kvinnliga tonsättare från 1100-talet fram till vår tid.
Maria Löfberg, tonsättare, musiker och sångcoach. Workshop. 2,5 h.
The diction police – Att uttala sjungen text på engelska, tyska, italienska och franska.
Ellen Rissinger, pianist och repetitör. Workshop. 2,5 h. Mindre ensembler och stor kör (med alla). Anmäl intresse för ensemblesång vid anmälan. Notera att alla inte kan erbjudas plats. Urval sker enligt principen först till kvarn, därefter röstläge. Professionella röstanvändare har förtur.
Kören och rummet – Om hur man hör sig själv och de andra i kören, och om hur det påverkas av köruppställning och rumstyp.
Sten Ternström, professor i musikakustik. 2 h.
Aspekter på vokal uppvärmning för kör.
Carolina Friberg, sångerska och sångpedagog. Workshop. 2 h.
Pris per person: 3900 kr
DITT FÖRHANDSBOKNINGSPRIS: 3600 kr
DITT FÖRHANDSBOKNINGSPRIS: 3600 kr
konsert med nordic voices
|
19.00-20.30
Konsert med Nordic Voices (ingår ej i deltagaravgiften) Nordic Voices anses vara en av de ledande ensemblerna inom sin genre och har jämförts med ensembler såsom Voces8 och The Hilliard Ensemble. Vi får uppleva rena klanger ur renässansens vokalpolyfoni och spännande nyskrivna verk som skapar en suggestiv atmosfär med något så ovanligt som övertonsstämsång. Konsertbiljett pris per person: 250 kr
DITT VIP-PRIS I SAMBAND MED KURSANMÄLAN: 180 KR (Du som deltagare är välkommen att bjuda med dig en person till VIP-priset när du bokar biljett i samband med kursanmälan!) |
MIDDAG, Mingel och fyrstämmig allsång
19.00-23.00
Middag, mingel och fyrstämmig allsång (ingår ej i deltagaravgiften) Ta chansen att mingla och mötas med dina kollegor och avnjut en trerätters middag med fyrstämmig allsång! Pris per person: 450 kr
DITT VIP-PRIS I SAMBAND MED KURSANMÄLAN: 300 KR (respektive är välkomna till ordinarie pris i mån av plats) |
Vem kan delta?
Kursen riktar sig i första hand till dig som arbetar professionellt med sång och röst och som i ditt yrke behöver fördjupade kunskaper i ämnen som rör rösten i kör- och ensemblesångsammanhang. Sångare, sång- och körpedagoger, körledare, organister, kantorer, avancerade körsångare, kompositörer som skriver för rösten, ljudtekniker etc. I mån av plats är även du som är entusiastisk amatörsångare välkommen att delta.
Schema
Fredag 12 oktober
PLATS: Meddelas senare
17.30-18.30
Registrering och mingelkaffe
19.00-20.30
Konsert med Nordic Voices
Vokalpolyfoni från renässansen och nyskriven nordisk musik med kompositioner med suggestiv atmosfär med något så ovanligt som övertonsstämsång.
Nordic Voices består av sex sångare med säte i Oslo och anses vara en av de ledande ensemblerna i sitt slag i världen och har jämförts med ensembler som Voces8 och The Hilliard Ensemble. De framför repertoar från medeltid till nutid med stor samstämdhet och stilkänsla och har hyllats av kritikerna för sina liveframträdanden och fina inspelningar.
PLATS: Meddelas senare
17.30-18.30
Registrering och mingelkaffe
19.00-20.30
Konsert med Nordic Voices
Vokalpolyfoni från renässansen och nyskriven nordisk musik med kompositioner med suggestiv atmosfär med något så ovanligt som övertonsstämsång.
Nordic Voices består av sex sångare med säte i Oslo och anses vara en av de ledande ensemblerna i sitt slag i världen och har jämförts med ensembler som Voces8 och The Hilliard Ensemble. De framför repertoar från medeltid till nutid med stor samstämdhet och stilkänsla och har hyllats av kritikerna för sina liveframträdanden och fina inspelningar.
Lördag 13 oktober
PLATS: Tempelriddarsalen, Storgatan 3, Göteborg
8.30-8.45
Kaffe och Hej! Registrering av de som inte var med på fredagen.
8.50-9.00
Välkommen!
9.00-9.50
Aspekter på vokal uppvärmning för kör – Vad vill vi uppnå med uppvärmningen?
Carolina Friberg, sångerska och sångpedagog
Varför värmer vi upp och hur gör vi rent praktiskt? I den här workshopen resonerar Carolina kring aspekter på den vokala uppvärmningen för körer och delar med sig av handfasta verktyg att nå målen med uppvärmningen. Hur prioriterar vi bäst när vi har kort om tid? Vad är bäst att starta med och hur bygger vi upp röster långsiktigt?
10.00-12.00
Röstlära 1 – Hur fungerar sånginstrumentet?
Johan Sundberg, professor i musikakustik KTH
Vi får en grundlig genomgång av vad forskningen idag vet om de ljud som frambringas med rösten, om ljudalstringens tre steg andning, stämbandsvibration och artikulation och om hur olika faktorer och förutsättningar påverkar ljudet. Hur fungerar stämbanden? Vilken betydelse har lungvolymen? Hur andas sångare? Vad är det som gör att det låter som det låter? Hur kan en sångare höras genom en 100-mannaorkester?
12.00-13.00
Lunch (ingår ej i deltagaravgiften)
13.00-14.30
Alla tiders kvinnor 1 – Vi möter kvinnliga tonsättare från 1100-talet fram till vår tid.
Maria Löfberg, tonsättare, musiker och sångcoach
Med hjälp av våra öron och egna röster får vi bekanta oss med en rad kvinnliga tonsättare, både sådana vi känner till och sådana vi aldrig hört talas om. Vid pianot sitter vocal coach och repetitör Ellen Rissinger som ackompanjerar oss.
14.30-14.50
Fika
14.50-15.50
Alla tiders kvinnor 2 – Vi möter kvinnliga tonsättare från 1100-talet fram till vår tid.
Maria Löfberg, kompositör och organist
Vi fortsätter bekanta oss med de kvinnliga tonsättarna genom att lyssna och sjunga. Vid pianot sitter vocal coach och repetitör Ellen Rissinger som ackompanjerar oss.
16.00-17.00
The diction police 1 – Att uttala sjungen text på engelska, tyska, italienska och franska.
Ellen Rissinger, pianist och repetitör
Vem har inte varit med om att det utbryter en het debatt i kören om huruvida det ska vara mjukt eller hårt uttal av ett visst ljud i ett verk skrivet på tyska eller italienska? I den här workshopen rätar Ellen ut frågetecknen och du har möjlighet att få sjunga i mindre ensembler som får direktcoachning av Ellen. Därefter får alla chansen att sjunga igenom samma stycken.
19.00-23.00
Middag, mingel och fyrstämmig allsång
PLATS: Tempelriddarsalen, Storgatan 3, Göteborg
8.30-8.45
Kaffe och Hej! Registrering av de som inte var med på fredagen.
8.50-9.00
Välkommen!
9.00-9.50
Aspekter på vokal uppvärmning för kör – Vad vill vi uppnå med uppvärmningen?
Carolina Friberg, sångerska och sångpedagog
Varför värmer vi upp och hur gör vi rent praktiskt? I den här workshopen resonerar Carolina kring aspekter på den vokala uppvärmningen för körer och delar med sig av handfasta verktyg att nå målen med uppvärmningen. Hur prioriterar vi bäst när vi har kort om tid? Vad är bäst att starta med och hur bygger vi upp röster långsiktigt?
10.00-12.00
Röstlära 1 – Hur fungerar sånginstrumentet?
Johan Sundberg, professor i musikakustik KTH
Vi får en grundlig genomgång av vad forskningen idag vet om de ljud som frambringas med rösten, om ljudalstringens tre steg andning, stämbandsvibration och artikulation och om hur olika faktorer och förutsättningar påverkar ljudet. Hur fungerar stämbanden? Vilken betydelse har lungvolymen? Hur andas sångare? Vad är det som gör att det låter som det låter? Hur kan en sångare höras genom en 100-mannaorkester?
12.00-13.00
Lunch (ingår ej i deltagaravgiften)
13.00-14.30
Alla tiders kvinnor 1 – Vi möter kvinnliga tonsättare från 1100-talet fram till vår tid.
Maria Löfberg, tonsättare, musiker och sångcoach
Med hjälp av våra öron och egna röster får vi bekanta oss med en rad kvinnliga tonsättare, både sådana vi känner till och sådana vi aldrig hört talas om. Vid pianot sitter vocal coach och repetitör Ellen Rissinger som ackompanjerar oss.
14.30-14.50
Fika
14.50-15.50
Alla tiders kvinnor 2 – Vi möter kvinnliga tonsättare från 1100-talet fram till vår tid.
Maria Löfberg, kompositör och organist
Vi fortsätter bekanta oss med de kvinnliga tonsättarna genom att lyssna och sjunga. Vid pianot sitter vocal coach och repetitör Ellen Rissinger som ackompanjerar oss.
16.00-17.00
The diction police 1 – Att uttala sjungen text på engelska, tyska, italienska och franska.
Ellen Rissinger, pianist och repetitör
Vem har inte varit med om att det utbryter en het debatt i kören om huruvida det ska vara mjukt eller hårt uttal av ett visst ljud i ett verk skrivet på tyska eller italienska? I den här workshopen rätar Ellen ut frågetecknen och du har möjlighet att få sjunga i mindre ensembler som får direktcoachning av Ellen. Därefter får alla chansen att sjunga igenom samma stycken.
19.00-23.00
Middag, mingel och fyrstämmig allsång
Söndag 14 oktober
PLATS: Tempelriddarsalen, Storgatan 3, Göteborg
8.30-8.50
Kaffe
9.00-9.50
Aspekter på vokal uppvärmning – Lek och improvisation som uppvärmning.
Carolina Friberg, sångerska och sångpedagog
Måste man sjunga skalor när man värmer upp kören? Frågan är retorisk och svaret är nej. Med kunskaper om vad vi vill uppnå med en röstuppvärmning finns flera andra möjligheter. I den här workshopen visar Carolina genom lek och improvisation hur en röstuppvärmning, som dessutom masserar gruppdynamiken och öppnar upp sångarna för varandra, kan gå till.
10.00-12.00
Röstlära 2 – Hur fungerar sånginstrumentet?
Johan Sundberg, professor i musikakustik KTH
Vi fortsätter fördjupa oss i vad forskningen visat om sånginstrumentets funktion.
12.00-13.00
Lunch (ingår ej i deltagaravgiften)
13.00-15.00
Kören och rummet - Om hur man hör sig själv och de andra i kören, och om hur det påverkas av köruppställning och rumstyp.
Sten Ternström – professor i musikakustik KTH
Var ska kören stå för att sopranerna ska höra basarna, tajmingen inte blir lidande och hela kören inte sjunker och blir falsk? Genom grundläggande förståelse om hur akustik fungerar och relativt enkla förändringar i köruppställningen kan körens intonation och uttryck förbättras avsevärt.
15.00-15.30
Fika
15.30-17.00
The diction police 2– Att uttala sjungen text på engelska, tyska, italienska och franska.
Ellen Rissinger, vocal coach och repetitör
Vi avslutar helgen genom att fortsätta lära oss att sjunga med rätt uttal på de för oss vanligaste sångspråken under ledning av Ellen Rissinger.
PLATS: Tempelriddarsalen, Storgatan 3, Göteborg
8.30-8.50
Kaffe
9.00-9.50
Aspekter på vokal uppvärmning – Lek och improvisation som uppvärmning.
Carolina Friberg, sångerska och sångpedagog
Måste man sjunga skalor när man värmer upp kören? Frågan är retorisk och svaret är nej. Med kunskaper om vad vi vill uppnå med en röstuppvärmning finns flera andra möjligheter. I den här workshopen visar Carolina genom lek och improvisation hur en röstuppvärmning, som dessutom masserar gruppdynamiken och öppnar upp sångarna för varandra, kan gå till.
10.00-12.00
Röstlära 2 – Hur fungerar sånginstrumentet?
Johan Sundberg, professor i musikakustik KTH
Vi fortsätter fördjupa oss i vad forskningen visat om sånginstrumentets funktion.
12.00-13.00
Lunch (ingår ej i deltagaravgiften)
13.00-15.00
Kören och rummet - Om hur man hör sig själv och de andra i kören, och om hur det påverkas av köruppställning och rumstyp.
Sten Ternström – professor i musikakustik KTH
Var ska kören stå för att sopranerna ska höra basarna, tajmingen inte blir lidande och hela kören inte sjunker och blir falsk? Genom grundläggande förståelse om hur akustik fungerar och relativt enkla förändringar i köruppställningen kan körens intonation och uttryck förbättras avsevärt.
15.00-15.30
Fika
15.30-17.00
The diction police 2– Att uttala sjungen text på engelska, tyska, italienska och franska.
Ellen Rissinger, vocal coach och repetitör
Vi avslutar helgen genom att fortsätta lära oss att sjunga med rätt uttal på de för oss vanligaste sångspråken under ledning av Ellen Rissinger.
Medverkande
Johan SundbergPROFESSOR I MUSIKAKUSTIK
Johan Sundberg har stora delar av sitt yrkesverksamma liv varit professor i musikakustik vid KTH, Stockholm, (pensionerad 2001). Förutom sin filosofie doktor innehar han hedersdoktorat vid universiteten i York, Aten och Liège för sina forskningsinsatser. Hans huvudsakliga forskningsområden är sångröstens funktion, akustik och expressivitet samt teorin bakom det musikaliska framförandet. Han har publicerat mer än 300 vetenskapliga artiklar och handlett fler än 20 doktorander. Han är medlem i Kungliga Musikaliska Akamemien. Johans bok Röstlära (The Science of the Singing Voice) är översatt till engelska, tyska, japanska och portugisiska och är en av de viktigaste källorna vid lärosäten där sångpedagoger och andra röstexperter utbildas. Han är även författare till en bok om musikakustik, The science of Musical Sounds. Johan har själv stor erfarenhet av att framföra musik, både som korist och sångare. |
Maria Löfberg
TONSÄTTARE, MUSIKER OCH SÅNGCOACH
Maria är född 1968 i Stenungsund och är, enligt egen utsago, uppvuxen i en tämligen omusikalisk familj. Hon blev i tidig ålder fascinerad av toner och det att man kunde sätta ihop toner med varann och skapa ny musik. Efter gymnasiets humanistiska linje blev det kantorsutbildning vid Geijerskolan i Ransäter och några års arbete i Värmland. 1992-97 gick Maria organistutbildning vid Musikhögskolan i Göteborg, med studier i orgelspel för Mikael Wallin, sång för Eva Nässén och Birgitta Bergström, samt sedvanliga studier i satslära och komposition för Bengt Lundin. Maria har haft organisttjänst i Tuve och Lerum och en deltids kantorstjänst i Morup. I Morup komponerade hon mycket och under några år anordnade Maria Morups Musikdagar, där ny kyrkomusik och dess tonsättare fick träffa musiker och publik. Sedan 2015 innehar hon organisttjänst i Falkenberg. I Marias verklista finns allt från de enklaste visor till symfonier (3 stycken hittills), med tyngdpunkten på vokalmusik i alla former. Under våren avslutade hon arbetet med minioperan, Stark som döden, med texter ur Höga Visan, för två sångare och stråkkvartett. Hennes instrument är i första hand rösten, både sin egen och andras. Som tonsättare vill hon att musiken blir melodisk och sjungande. |
ELLEN RISSINGER
VOCAL COACH OCH REPETITÖR
Ellen Rissinger är en amerikansk vocal coach och repetitör som arbetar på Sächsische Staatsoper (Semperoper) i Dresden, Tyskland. Hon uppmärksammades i Europa då hon i december 2008 hoppade in och ackompanjerade en föreställning av Sjostakovitjs Lady Macbeth of Mtensk med en timmas förberedelse. Hon har arbetat både i USA (Opera Company of Philadelphia, Pittsburgh Opera, Kentucky Opera, Glimmerglass Opera, Baltimore Opera med fler) och i många av de tyska husen (Semperoper, Bregenz Opera Festival, Oper Frankfurt, Deutsche Oper am Rhein med fler) och har gett masterclasses vid många av sommarmusikprogrammen i Europa bl a The International Performing Arts Institute (IPAI) i Kiefersfelden, Germany; The International Music Festival of the Adriatic i Duino, Italy; University of Miami's sommarprogram i Salzburg, Austria; AIMS i Graz, Austria, såväl som vid flera universitet i USA, bl a The Hartt School, Boston Conservatory, Oklahoma City University, Murray State University och the Boston NATS Chapter med flera. Som producent och presentatör för The Diction Police podcast sedan april 2010 har hon lett vägen för klassiska sångare och coacher från hela världen som velat bättra på sina språkfärdigheter. Ellen talar flytande tyska, engelska och kan konversera på Italienska, franska, spanska och modern grekiska och håller nu på att lära sig konversera på ryska. |
Sten TernströmPROFESSOR I MUSIKAKUSTIK
Sten Ternström är professor i musikakustik, med en civ.ing. i elektroteknik i botten. Han doktorerade på körsångens akustik 1989, och har sedan dess återvänt till ämnet i flera omgångar. Han undervisar i akustik, ljud och musik, mest för teknologerna på KTH, men också som föredragshållare i körkretsar. Sten forskar mestadels kring röstmodellering och röstmätning i flera stora projekt. Han har sjungit i kör sedan tonåren, och fuskar på gitarr och klarinett. |
Carolina Friberg
SÅNGERSKA OCH SÅNGPEDAGOG
Carolina har ett Graduate Diploma i solosång från Queensland Conservatorium, Brisbane, Australien med specialisering inom romanssång, kammarmusik och pedagogik. Hon frilansar som sångerska och pedagog sedan början av 90-talet och har specialiserat sig på tal- och sångröstens funktion samt interpretation och uttryck. Hon är även utbildad inom osteopatin med specialisering mot anatomi, fysiologi och neurologi för sångrösten och har kunnat hjälpa många sångare tillbaks efter trauman och röstproblem. Carolina arbetar som sångpedagog och körcoach genom Kulturfilurens Körakademi. Hon grundade och ledde under många år Bohusläns Kammarkör och startade för sex år sedan damvokalensemblen Sve:a. Utöver arbetet med grupper bedriver hon en omfattande undervisningsverksamhet för professionella sångare och entusiastiska amatörer. Hon grundade Scandinavian Vocal Academy 2018. Carolinas mål är att hjälpa människor hitta en grundläggande teknik som lånar sig till många genrer. Hennes eget utövande spänner från att sjunga med barockorkester, symfoniorkester och i kammarmusikensembler till att ha kulat i de kurdiska bergen i Irak och uppträtt med pop och jazz för Bruce Springsteen och The E Street Band. Hon startade våren 2018 integrationsprojektet Sjung och Fika tillsammans med Individuell Människohjälp och Västra Götalandsregionen och har skapat konceptet Röstnärvaro, ett förhållningssätt och ett antal övningar som syftar till att öva upp en spänningsfri, energifylld och balanserad röst. En av de viktigaste aspekterna av Röstnärvaro är fokuset på hur vi gör när vi använder rösten snarare än på hur det låter. |
samarbetspartners
Göteborgs Röstdagar genomförs i samarbete med:
Scandinavian Vocal Academy
Scandinavian Vocal Academy grundades 2018 och erbjuder fortbildning och kurser för professionella röstanvändare. Göteborgs Röstdagar är ett årligen återkommande event i Göteborg.
Scandinavian Vocal Academy är en del av musikföretaget Kulturfiluren.
Vill du veta mer?
Scandinavian Vocal Academy är en del av musikföretaget Kulturfiluren.
Vill du veta mer?